پلاک خوانی سرعت سنج خودرویی

مقدمه

در یک چنین سیستم پلیسی قرائت خودکار پلاک برای پیگیری های بعدی و همچنین تشخیص خودروهای تحت تعقیب و سرقتی اهمیت زیادی دارد. پلاک خوان این سیستم که طبیعتا قادر به انجام پلاک خوانی در هر دو حالت متحرک و ثابت می باشد، بدون استفاده از هرگونه پروژکتور امواج نامرئی به صورت realtime قادر به انجام ماموریت خود می باشد. این سیستم به گونه ای طراحی شده است که می ­تواند همه انواع پلاک تعریف شده برای سیستم را در رنج (فواصل) مناسب با کیفیت بسیار بالا قرائت کند. بدیهی است که در صورت نیاز انواع مختلف پلاک به زبان های مختلف قابل تعریف و اضافه شدن به سیستم می باشند. استفاده از این سیستم یکی از بهترین روش ها برای کشف خودروهای سرقتی و تحت تعقیب می باشد. علاوه بر این مشخصات فنی صفحه واسط کاربری این سیستم با کاربری ساده و طراحی بسیار زیبا قابلیت بسیار بالایی برای نمایش و ویرایش پلاک قرائت شده و بهره گیری از اطلاعات حاصله را فراهم می­ کند.

حالت متحرک

از آنجا که کلیت این سامانه در دو حالت متحرک و ایستاده قادر به انجام سرعت سنجی می باشد. لذا جهت اعمال قانون خودروهای متخلف و در کل پلاک خوانی تمامی خودروهایی که از محدوده تحت دید سیستم عبور می ­کنند فرایند پلاک خوانی باید با کیفیت، سرعت و دقت بالا در هر دو حالت مذکور انجام شود. بدیهی است حالت هایی مانند سرعت های نسبی بالا، لرزه ­های ناشی از حرکت و … از سختی های این کار می­ باشد که سیستم پلاک خوان طراحی شده به خوبی از عهده این مهم بر می آید.

محدوده مناسب خواندن پلاک ها

تنظیم زوم و فوکوس دوربین­ های پلاک خوان باید به گونه ­ای باشد که هم عمق مناسبی را جهت پلاک خوانی پوشش دهد و هم در ترافیک های بالا توانایی خواندن پلاک خودروها در فواصل نسبتا نزدیک را داشته باشد. همچنین در حالت استقراری توانایی آن را داشته باشد که سرعت های نسبی بسیار بالا تا حد 250 کیلومتر بر ساعت را پلاک خوانی کند. با در نظر گرفتن این حالت ها سعی شده است که بهینه ترین حالت در نظر گرفته شود تا تعداد missed ها در حالات مختلف ترافیک به کمترین مقدار ممکن کاهش یابد.

نرخ خواندن

این سیستم با توانایی خواندن 60 پلاک در دقیقه توانایی آن را دارد که در ترافیک های نسبتا زیاد نیز پلاک تمام خودروهای متخلف را قرائت کند بدون آن که بر دیگر قابلیت های سیستم تأثیری گذارد.

بدون تابش (Passive)

دوربین و قطعات اپتیکی بکار رفته به گونه­ ای هستند که در نور کم جاده ­ها در شب و نورهای بسیار شدید در طول روز نیازی به نورپردازی های مرئی اضافه و یا مادون قرمز بر روی خودرو نداشته باشد. عدم شناسایی و مخدوش ساختن کارایی سیستم توسط دستگاه ­هایی که به عنوان jammer یا detector بر روی خودروهای متخلف نصب می ­شود یکی از بزرگترین مزیت های این سیستم می­ باشد.

قابلیت خواندن همه پلاک ها

قابلیت اضافه کردن پلاک ها با فونت، سایز، زبان و رنگ های مختلف به سیستم وجود دارد و محدودیت زیادی در شناسایی و قرائت پلاک هایی که با چشم قابل تشخیص باشند وجود ندارد.

خودروهای سرقتی و تحت تعقیب

بی شک یکی از بزرگترین کارایی­ های این سیستم کشف خودروهای سرقتی یا تحت تعقیب می­ باشد. از آن جا که این سامانه پلاک تمامی خودروهایی که از مقابل آن عبور می­ کند را قرائت می­ کند و در دیتابیس خود ذخیره می­ کند و علاوه بر آن با پلاک هایی که در دیتابیس به عنوان پلاک تحت تعقیب وجود دارد مقایسه می­ کند و در صورتی که مورد مشابهی را پیدا کند پیغامی به کاربر می­ دهد. آگاهی از آن که چنین سیستمی در معابر شهرها و جاده ­ها در اختیار پلیس می­ باشد ترس و ناامنی بسیار بالایی را برای سارقان و صاحبان دیگر خودروهای تحت تعقیب به وجود می ­آورد. علاوه بر آن در صورتی که زیر ساخت مناسب وجود داشته باشد این دیتابیس های موجود در سیستم به صورت روزانه و یا حتی در حد real time به روز می­ شوند که این خود به میزان زیادی به امنیت جامعه می­ افزاید.