کاربردهای اصلی سامانه

در راستای نیازمندی‌های متعددی، طرح شناسایی مدل و رنگ خودرو، کاربردی‌تر از قبل مورد توجه قرارگرفته است. از این رو به منظور رفع الزامات و درخواست‌های پیش‌رو با سازمان‌های زیر می‌توان عمده همکاری و مشارکت‌ها را در نظر گرفت.

پروژه‌های عوارضی

عموما عوارضی‌ها بیش از ده کلاس مختلف وسیله نقلیه را شامل می‌شوند که هر کدام هزینه جداگانه‌ای دارند. در واقع در این پروژه‌ها، هر تردد با یک تراکنش برابری می‌کند که هم برای سازمان و هم برای دارنده خودرو، دارای ارزش مالی است. و بهای تردد برای هر کدام از وسایل نقلیه سبک و سنگین متفاوت است. (هر تراکنش شامل قطعه عبوری درگاه و ایستگاه، پلاک خودرو، کلاس خودرو ،تصویرهای موردنیاز برای ثبت تخل، تاریخ و ساعت عبور است). فلذا، سامانه تشخیص مدل و رنگ خودرو، در شناسایی نوع وسیله نقلیه عبوری و مدیریت هزینه‌ها اهمیت بسزایی دارد..

چک اپراتوری هوشمند

از آنجا که تمامی سیستم‌های ثبت تخلف حتی در معتبرترین شرکت‌ها در سراسر دنیا خطا دارند، سیستم چک اپراتوری گریزناپذیر است و نیازمند ارجاع به نیروی انسانی است. در نتیجه برای کاهش هزینه‌ و زمان ضروری است تا، سامانه هوشمند به نیروی انسانی اتصال داده شود. لذا، استفاده از سامانه تشخیص مدل خودرو در سیستم‌های چک اپراتوری مورد نیاز است و اهمیت ارتقاء کیفیت و دقت این امر دوچندان می‌شود. در پلاک خوانی خودکار یکی از حالت های خوانده شده با اطمینان قابل قبول، خوانده شده با اطمینان کمو مخدوش یا ناخوانا رخ می دهد. درنتیجه، در سیستم چک اپراتوری به منظور حذف خطای پلاک‌خوانی و نیز دیتاهای مخدوش، داده‌های حجیم بر روی سرور واسط باید توسط کاربر مورد بازبینی قرارگیرد تا پلاک‌خوانی‌ اشتباه منجر به هزینه‌ای برای خودروی دیگر نشود. در این مورد مسأله اصلی این است که جریمه اعمال شده، حتی‌المقدور، بدون دخالت نیروی انسانی مورد بررسی قرار گیرد و سپس در صورت تأیید، برای صاحب خودروی مذکور ارسال شود. مرحله اول بدین گونه است که ابتدا با سیستم چک اپراتوری و پلاک‌خوانی، پلاک خوانده می‌شود و صحت یا عدم تطابق آن بررسی می‌شود که این موارد در سیستم پلاک‌خوانی ارائه شده در هسته پردازش تصویر و هوش مصنوعی شرکت پویا فن‌آوران کوثر و با دقت بالای 95 درصد در تأیید یا تصحیح خواندن پلاک امکان‌پذیر است. در مرحله دوم، سیستم، فارغ از خواندن پلاک، نوع، رنگ و مدل ماشین را نشان می‌دهد. به طور مثال اگر خودرویی که نرم‌افزار شناسایی‌ کرده پژو 206 سفید باشد، ابتدا با دیتاست موجود که از خوانده‌شدن پلاک‌ها به دست آمده، مدل ماشین چک می‌شود، اگر مدل ثبت شده صحیح بود(در این مثال اگر مدل ثبت شده در دیتاست یا مجموعه داده‌های موجود پژو 206سفید بود)، صحت جریمه تأیید شده و سپس برگۀ جریمه به منزل فرد مالک ارسال می‌شود اما، درصورت عدم تطبیق مدل شناسایی شده با مدل ثبت شده در دیتاست، نشان‌دهنده خطای موردی بوده و باید به نیروی انسانی چک اپراتوری ارجاع داده شود. از مهم‌ترین اهداف سامانه، کاهش استفاده از نیروی انسانی، به منظور چک‌کردن تصاویر خروجی از دوربین‌های پلاک‌خوان و ثبت تخلف در سطح کشور است و کاهش هزینه-ها، افزایش دقت و اطمینان و در نهایت بالابردن کیفیت نظارت و امنیت خواهد بود.

مدیریت ترافیک

دوربین‌های نظارت ترافیک در بیشتر شهرها و بزرگراه‌های سراسر جهان نصب و راه اندازی شده اند و ویدئوهایی که تولید می کنند، داده اولیه بسیار مناسبی برای راه کارهای ویدئوآنالیتیک هوشمند به شمار می‌روند. در سازمان شهرداری، بررسی‌های آماری درعبور و مرور یا بررسی تخلفات، در کلیه طرح‌های مربوط به کنترل ترافیک و طرح‌های زوج و فرد، پارک حاشیه‌ای و... ضروری در نظر گرفته شده است. دوربین کنترل ترافیک، وظیفه ثبت تخلفات رانندگی، شامل سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، استفاده غیرمجاز از خط ویژه اتوبوس، ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک را بر عهده دارد. این که چه وسایل نقلیه‌ای و در کدام مناطق بیشتر می‌توانند چالش، ترافیک و یا آلودگی هوا ایجاد کنند مهم است. لذا با بررسی آماری نوع وسیله و موارد یافت‌شده و در نظرگرفتن طیف‌بندی انواع مدل خودرو، می‌توان برای عبور و مرور برخی از وسایل نقلیه، محدودیت عبور و مرور ایجاد و مدیریت ترافیک را به راحتی اجرا کرد.

اپلیکیشنها و سایت‌های مربوط به خودرو

بررسی صحت اطلاعات موجود در آگهی مربوط به خودرو با توجه به تمایزهای ظاهری آن‌ها، بسیار حائز اهمیت است. از تشخیص مدل و رنگ خودرو، با کمک به نیروی انسانی که به طور دستی و سنتی، اطلاعات مندرج مربوط به وسایل نقلیه را در سامانه مربوط به خودرو انجام می‌دهند، نقش مهمی در افزایش کارایی روند کار و بهبود کیفیت خدمات دارد. از این‌رو، کاربر نمی‌تواند تصویر خودروی خود را به صورت اشتباه در سامانه قرار دهد( به‌طور مثال نمی‌تواند تصویر خودروی 206را به جای مشخصات پژو 207 قرار دهد). در نتیجه صحت آگهی با دقت بالایی تأیید خواهد شد.

شبکه‌سازی هوشمند دوربین‌های نظارتی و ترافیکی (تشخیص خودروی تحت تعقیب)

کاربرد مهم دیگر این سامانه، در ارگان‌های حافظتی و امنیتی است. از آنجا که این نرم‌افزار قابل نصب و استفاده بر دوربین های نظارتی است، می‌تواند برای رهگیری(tracking) وسایل نقلیه‌ای که تصاویر آن‌ها با دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف گرفته‌شده است، مورد استفاده قرار گیرد.
این نرم‌افزار می‌تواند مکان دوربین‌هایی که در سیستم رکورد شده و بر خط هستند را روی نقشه نشان دهد. کاربرد این نرم‌افزار هنگام وقوع جرم بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر خودرویی مرتکب به جرمی (مثلا تیراندازی) شود و به گزارش شاهدین یا سایر، رنگ و مدل خودرو اعلام شود، و خودرو از معابری که دوربین نظارتی و ترافیکی در سطح شهر نصب است عبور کند، با استفاده از نرم‌افزار و مدلی که در آن تعریف و طراحی شده، می‌توان خودروی مورد نظر را پیدا کرد. بدین صورت که نرم‌افزار بر اساس مدل حرکتی که در آن بکار رفته است و تخمینی که می‌تواند محاسبه کند، موقعیت مکانی وسیله نقلیه را شناسایی می‌کند. به طور مثال در یک ساعت اول، مجاورت های اولیه، در ساعت بعدی، مجاورت های ثانویه، و به همین ترتیب در زمان‌های آتی، همسایگی‌هایی که احتمالا خودرو در آنجا حضور داشته، تخمین زده شده و به نرم‌افزار داده می‌شود( اگر تا آن زمان جستجویی صورت نگرفته باشد). با توجه به بانک اطلاعاتی موجود، تبدیل تصویر به ترددها قابل اعمال خواهد بود. در واقع نرم‌افزار با مشاهده ویدئویی که ضبط و آنالیز شده، نشان می‌دهد که ماشین مد نظر در چه ساعت و زمانی عبور کرده است. باید توجه داشت که به دلیل حجم بسیار بالای ویدئوها، نمی‌توان به صورتreal time و در لحظه تمامی ویدئوهای موجود در سطح شهر را آنالیز کرد. اما بعد از یک اتفاق خاص و مشخص این مورد قابل پیگیری است. حتی می‌توان با ارائه مدل‌های هوشمند دیگر، علاوه بر یافتن مسیر( از طریق یافتن و اتصال نقاط خاص)، مکان‌هایی را با فوکوس متمرکز و بیشتر، در مناطق یافته‌شده و مشخص شده در نظر گرفت. بدین صورت که تمامی دوربین‌های شهر برای آن مورد خاص بررسی می‌شود و در آن‌ها رنگ و مدل خودروی مورد نظر رصد می‌شود. بر فرض اگر خودروی مد نظر 206 قرمز باشد و پس از بررسی صورت‌گرفته، دویست مورد پژو 206 قرمز پیدا شود، با روش‌های هوشمند، پژوهای 206یی که می‌توانند متعلق به مسیرهای شناسایی شده باشند، با فوکوس بیشتری بررسی می‌شوند. اگر زاویه دوربین مناسب و تصویر دوربین در حدی با کیفیت باشد که پلاک خودرو با فناوری OCR قابل استخراج باشد(رزولوشن تصویر حداقل 130 پیکسل از طول پلاک باشد)، تصویر جهت پلاک‌خوانی(OCR) و به منظور بررسی بیشتر، ارجاع داده می‌شود. در حقیقت این موارد دوربین نظارتی را کارامد و بسیار کاربردی خواهد کرد.
در صورت اضافه‌شدن هر تعداد دوربین، سیستم قابلیت به‌روز رسانی دارد، scale up می‌شود و قابلیت جستجو به آن اضافه خواهد شد فقط کافیست تا نقاط زمان دوربین‌ها، دسترسی به stream ضبط‌شده دوربین‌ها و مختصات GPS در دسترس قرار گیرد.