شرح کلی سامانه شناسایی رنگ و مدل خودرو
(با استفاده از تکنولوزی هوش مصنوعی و یادگیری عمیق)

با تولید تصاعدی وسایل نقلیه در سراسر جهان، سیستم‌های طبقه‌‌‌‌بندی خودرو می‌‌توانند نقش مهمی در توسعه سیستم‌‌های حمل و نقل هوشمند، که شامل جمع‌‌آوری عوارض اتوماتیک بزرگراه، دریافت اطلاعات وسائل نقلیه خودروها و سیستم‌‌های کنترل جریان ترافیک است، بازی کنند. از طرفی، بازرسی و نظارت یکی از نیازهای بنیادین هر سامانه ترافیکی است. بـا گسترش فناوری و توسعه‌‌ی شهرها، ایـن نیـاز بیشتر مـورد توجـه قـرار گرفته است. بـا توجـه بـه افـزایش خودروها،کنترل و مـدیریت منابع ترافیکی و وسایل نقلیه در خیابان‌‌ها و پارکینگ‌‌ها، مکان‌‌های اداری و جاده‌‌های میان شهری حياتی است. از آنجاکه نظارت تمام وقت انسـانی، فراینـدی بسیار پرهزینه و ناکارآمد است، جایگزینی نیـروی انسانی با ابزارهای خودکار و هوشمند رایانه‌‌ای ضروری است. پیش‌‌تر با سیستم شمارش و سپس با پلاکخوانی این امر آسان‌‌تر شد؛ در ادامه این امکان وجود دارد که اطلاعات مورد نیاز دیگر در دسترس و قابل تأیید و بررسی قرار گیرد، و از این رو سامانه شناسایی و تشخیص نوع خودرو، به عنوان نرم‌‌افزاری قدرتمند برای رفع نیازهای متعددی که در ادامه بیشتر به آن‌‌ها اشاره می‌‌کنیم، ارائه می‌‌گردد. این سامانه با به‌‌کارگیری تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، و نیز با استفاده از زیرساخت‌‌ها و سخت افزارهای قدرتمند، این امکان را دارد تا مدل و رنگ خودرو را تشخیص داده و تصاویر خروجی از دوربین‌‌ها را با توجه به نوع خودروی استخراجی و رنگ آن مقایسه کند و صحت آن را مورد ارزیابی قرار دهد.


معرفی سامانه شناسایی رنگ و مدل خودرو

محصولی که می‌‌توان به عنوان یک گزینه ویژه در نظر گرفت، نرم‌‌افزار شناسایی رنگ و مدل خودرو است. رنگ، و ترکیبی از ویژگی‌‌های ظاهری بدنه خودرو از عناصر مهمی هستند که شناسایی آن‌‌ها توسط سامانه‌‌های هوشمند در صنایع مختلف بسیار کاربردی است. سامانه تشخیص رنگ و مدل خودرو، با استفاده از چندین الگوریتم قدرتمند، تصاویر گرفته-شده از وسایل نقلیه را استخراج و تحلیل کرده، صرف نظر از پلاک و دیتا‌‌بیس خودرو، رنگ و مدل وسیله نقلیه را شناسایی می‌‌کند. این محصول تفاوت‌‌های ظاهری خودروها را از جمله از رنگ و مدل آن‌‌ها تمایز داده، می‌‌تواند انواع مدل خودرو را تشخیص دهد (انواع پژو، پراید، سمند و ...) و درکنار آن، کلاس خودرو و خودروهای سبک و سنگین(کامیون، اتوبوس و...) را شناسایی کند. در نتیجه، سامانه مذکور، ‌‌با دقت وسرعت بالا و با توجه به تصویر، انواع مدل خودرو را شناسایی می‌‌کند.


این سامانه، محصولی سمت سرور است که با دقتی بیش از 95 درصد بالغ بر 500 مدل خودروی موجود در بازار ایران را تشخیص می‌‌دهد. لازم به ذکر است تنها هسته پردازش تصویر موجود در بازار که تاکنون در نرم‌‌افزار خود این تعداد کثیر از مدل ماشین را پوشش می‌‌دهد و همچنین قابلیت افزودن تعداد بیشتری از سایر مدل‌‌های وسایل نقلیه را دارد، هسته پردازش تصویر شرکت پویا فن‌‌آوران کوثر می‌‌باشد.


نمونه‍ای از خروجی سامانه(دموی) تشخیص مدل و رنگ خودرو در قسمت زیر قرار گرفته است:

خروجی-سامانه-تشخیص-مدل-و-رنگ-خودرو