نگاهی به کارابین

دوربین پلاک خوان embedded یک سامانه جامع و واحد (All in one) دارای دوربین‌های رنگی و  مادون قرمز، بخش الکترونیکی باقابلیت‌های پردازش تصویر، کنترلی، پاوری و نیز سیستم نورپردازی ویژه تصویربرداری از پلاک است که فرآیند پلاک خوانی توسط آن منفردا و بدون ارتباط با پردازنده یا واحد دیگری صورت می‌پذیرد. به عبارت دیگر پیش‌نیاز این سیستم، تأمین تغذیه الکتریکی آن و خروجی آن پلاک و تصویر خودروهای عبوری است.

دوربین پلاک خوان embedded به‌صورت Plug & Play می‌باشد یعنی پس از اتصال منبع تغذیه به دوربین پلاک خوان embedded این دستگاه به‌صورت خودکار روشن‌شده و شروع به پلاک خوانی می‌نماید. بدین ترتیب تمامی دغدغه‌های معمول در به‌کارگیری سیستم‌های پلاک خوان سنتی (مبتنی بر اجزاء جداگانه) در این سیستم حل‌شده است. همچنین این سیستم بر طبق استاندارد حفاظت شرایط محیطی IP66 تولیدشده و محدوده گسترده دمایی  60 تا 30- برای آن تعریف‌شده است.

نگاهی-به-کارابین-2

دوربین ترافیکی embedded این شرکت با نام تجاری ” کارابین” اولین سامانه کاملاً بومی در نوع خود است که کلیه مراحل طراحی سخت‌افزاری، سیستم سازی و همچنین هسته پردازشی آن توسط متخصصان شرکت “پویا فن‌آوران کوثر” و متناسب با نیاز بومی ایران طراحی‌شده است. بدین ترتیب موتور پلاک خوانی آن مخصوص ایران پیاده‌سازی گردیده است. گفتنی است با توجه به بومی بودن محصول و تسلط کامل بر کلیه بخش‌های سخت‌افزاری و الگوریتم‌های بکار رفته در این دوربین، امکان هرگونه اختصاصی سازی جهت هماهنگی با سایر سامانه‌های مرتبط نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فراهم می‌باشد.

دوربین‌های پلاک خوان embedded مشابه خارجی، مبتنی بر الگوریتم‌های عمومی طراحی‌شده‌اند، به‌گونه‌ای که قابلیت قرائت پلاک تعداد قابل‌توجهی از کشورها را داشته باشند لکن عمومی بودن یک الگوریتم معمولاً در تضاد با تخصصی بودن آن است به عبارت دیگر یک الگوریتم جهانی و عمومی لزوماً در حوزه‌های تخصصی جواب مناسبی نخواهد داشت. ازاین‌روست که هسته پردازشی کارابین با در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص پلاک‌های بومی ایران چکش‌کاری شده است به‌گونه‌ای که عملکرد هسته پردازشی پلاک خوان این سامانه در تشخیص کاراکترهای مشابه نظیر “س” و “ص” و تمایز اعداد 2 با 7 و 2 با 3 به‌طور خاص بهینه‌سازی شده است.

همچنین در ایران پلاک معتبر قانونی در چندین رنگ تعریف‌ شده است که بازتابش نوری آن‌ها بعضاً متفاوت می‌باشد، اما دوربین پلاک خوان embedded کارابین با ایجاد بهترین هماهنگی بین بخش‌های دوربین، نورپردازی و پردازش بر این مشکل نیز فائق آمده است. در خروجی سیستم، تصویر رنگی مناسب از خودروها تهیه می‌شود که برای نورپردازی این تصویر رنگی در شب می‌توان از فلش یا نورپردازی پالسی استفاده نمود.

maxima police
BMW LPR
color heavy benz
previous arrow
next arrow
ArrowArrow
Slider

 

برای طراحی سخت‌افزار embedded این سامانه، طیف وسیعی از روش‌ها و سخت‌افزارهای به‌روز در لبه فناوری مورد بررسی و تست قرارگرفته است و حاصل این تلاش‌ها شناسایی جوان‌ترین موج‌های فناوری و به‌کارگیری سخت‌افزاری است که با فراهم نمودن ملزومات الگوریتم‌های پردازشی، بهترین کارایی و کمترین مصرف توان را فراهم ساخته است. همچنین سیستم تصویربرداری این دوربین برای پلاک خوانی اختصاصی سازی شده است به‌گونه‌ای که با بهره‌گیری از فریم ریت و سرعت شاتر بالا امکان به‌کارگیری سامانه برای پلاک خوانی خودروهایی که با سرعت‌های بالا حرکت کنند (بیش از 250 کیلومتر بر ساعت) فراهم شده است.

به لحاظ نرم‌افزاری نیز هسته الگوریتم پلاک خوانی دوربین کارابین ویژگی‌های فنی متمایزی را دارا است که علاوه بر غلبه بر مشکلات خاص برخی پلاک‌ها (ازجمله شباهت کاراکترها مثل «س» و «ص» و وجود پلاک در رنگ‌های متفاوت در پلاک‌های ایران ) قابلیت‌های دیگری ازجمله مقاومت نسبت به سایه و یا حل مشکل پرسپکتیو زیاد در حالت دید کج و زاویه‌دار را فراهم ساخته است. بدین ترتیب دقت خروجی دوربین پلاک خوان embedded کارابین به نحو چشمگیری در حالت تشخیص کاراکترها 99.5 درصد و در برای کل 8 کاراکتر پلاک، 96 درصد می‌باشد. این سامانه به‌صورت چند پلاک (Multi Plate) پیاده‌سازی شده است به‌گونه‌ای که قرائت چند پلاک در یک فریم امکان‌پذیر است. همچنین امکان به‌کارگیری روش‌های Machine Vision برای استخراج جهت حرکت و موقعیت سه‌بعدی خودرو در این سامانه امکان‌پذیر است.

دوربین Embedded کارابین قابلیت تلفیق با سایر سامانه‌ها به‌عنوان جزئی از یک سامانه بزرگ‌تر باقابلیت بیشتر را دارا است به‌عنوان ‌مثال برای تبدیل دوربین کارابین به یک سامانه دوربین ثبت تخلف دقیق سرعت لحظه‌ای می‌توان یک ماژول رادار و یا استریو ویژن به آن افزود و بدین ترتیب دوربین سرعت‌سنج راداری Embedded خواهیم داشت که سرعت لحظه‌ای وسایل نقلیه را با دقت راداری اندازه‌گیری نموده و تمامی خودروهای عبوری را پلاک خوانی نموده و عکس مناسب رنگی از همه آن‌ها در تمامی ساعات شبانه‌روز تهیه می‌نماید.

karabin-radar-second-image

 

دوربین پلاک خوان embedded کارابین در طیف وسیعی از پروژه‌های ITS کاربرد داشته که به‌اختصار در زیر به آن‌ها اشاره‌شده است:

  • دوربین کارابین رادار برای ثبت تخلف سرعت لحظه‌ای
  • ثبت تخلف ورودی به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد
  • ثبت تخلف عبور از چراغ‌قرمز
  • کنترل خطوط BRT و ثبت تخلف تردد غیرمجاز در مسیرهای ویژه
  • سامانه ثبت تمامی ترددها قابل‌استفاده برای:
    • محاسبه سرعت میانگین و ثبت تخلف بر مبنای آن
    • ثبت تردد ورود خودروهای سنگین
    • مدیریت راه از طریق محاسبه طول سفر و تردد شماری
    • کشف خودروهای تحت تعقیب
  • ثبت اطلاعات و آمار ترافیکی
  • پلاک خوان پارکینگی
  • کنترل گذرگاه یک‌طرفه و ورود ممنوع
  • خودروی پلاک خوان جهت ثبت تخلفات پارک حاشیه‌ای
  • سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض ETC یا ORT

هدف ما تأمین دوربین پلاک خوان پروژه شماست.

نقش ما در پروژه شما حذف دغدغه دوربین پلاک خوانی است.